‘Abonnement voordelig voor adviseur en klant’

Veel (zelfstandige) adviseurs werken op basis van het aloude uurtje-factuurtje. Zelfstandig marktadviseur Arjan Yspeert noemt dat een corrosieve manier van adviseren: de adviseur en de klant zijn steeds met geld bezig. Yspeert werkt daarom met maandabonnementen. “Daardoor kan de focus komen te liggen op wat de ondernemer wil bereiken.”

Arjan Yspeert begon in 2012 weer als zelfstandig marketingadviseur van mkb-bedrijven. Hij wilde dat niet weer doen op basis van uurtje-factuurtje. “Adviseren is een heel apart vak. Adviseurs zitten soms een paar uur met een ondernemer te praten. Een ondernemer kan na die tijd denken: wat ben ik hier nou echt mee opgeschoten? Vervolgens krijgt hij wel een factuur voor de uren dat de adviseur bij hem was. Ik vind adviseren en uurtje-factuurtje als water en vuur.” Yspeert onderzocht daarom andere transactiemethodes, zoals value based (resultaatsafhankelijk) en projectsombasis (vergelijkbaar met een aanneemsom), maar koos voor abonnementen. Hij schreef er het boek ‘De vrije adviseur’ over.
“Meer dan de helft van de adviseurs werkt op uurtje-factuurtje-basis”, schat Yspeert. “Dat komt doordat ze niet op de hoogte zijn van andere methodes.” Hij vindt die andere methodes in de meeste gevallen beter dan uurtje-factuurtje.

Lees het volledige interview met Yspeert in V-focus, juni 2017.

Delen via:
Meer over: Adviseurs | Algemeen

2 Reacties op ‘Abonnement voordelig voor adviseur en klant’