Bedrijfsnieuws

FrieslandCampina boekt netto-omzet van 14,1 miljard euro

FrieslandCampina heeft in 2022 een netto-omzet geboekt van 14,1 miljard euro. Dat is een stijging van 22,4 procent ten opzichte van 2021. De netto-winst is gestegen met 69,8 procent tot 292 miljoen euro.

De omzetstijging is met name gedreven door prijsverhogingen als gevolg van hogere basiszuivelnoteringen en andere kostenstijgingen. CEO Hein Schumacher: “2022 was in veel opzichten wederom een bijzonder jaar. Denk bijvoorbeeld aan het loslaten van de coronamaatregelen, het stikstofdebat, de oorlog in Oekraïne, de energiecrisis en vooral de hoge inflatie die iedereen in de keten, zowel producenten, retailers als consumenten, hard heeft geraakt. Met name door de inflatie stonden de resultaten van onze consumenten-activiteiten in de business group Food & Beverage onder druk doordat we niet in staat waren de enorme kostenstijgingen volledig aan onze klanten door te berekenen. Dit werd echter meer dan gecompenseerd door uitstekende resultaten van de business groups Specialised Nutrition, Ingredients en Trading, en de goede prestaties van de nieuwe Professional foodservice business.”

De hoeveelheid aangevoerde ledenmelk daalde met 2,5 procent van 9.745 miljoen kilogram in 2021 naar 9.502 miljoen kilogram in 2022. Dat werd veroorzaakt door een daling van het aantal leden-melkveebedrijven van 10.546 naar 9.927.

Over de auteur: Jasper Lentz
Jasper Lentz (1989) is geboren in Hardenberg (Ov.) en is opgegroeid in het Drentse dorp Dalen. Na de studie Journalistiek is hij in 2013 aan...
Meer over:
Bedrijfsnieuws
Deel dit bericht: Facebook Twitter LinkedIn

V-focus Nieuwsbrief

Nieuwsbrief Wil je ook de nieuwsbrief ontvangen en op de hoogte blijven?