Column | Mens en mening

‘Of je een optimist bent?’

Er zijn zoveel redenen om het niet te doen, zoveel redenen om je niet de verantwoordelijkheid en (maatschappelijke) lasten van een veehouderijbedrijf op de hals te halen. Dat geldt voor de veehouderij in het algemeen en wellicht nog meer voor de intensieve veehouderij. De sectoren zullen niet meer groeien, het wordt overleven in een krimpende…

Wat niet krimpt is de mondiale vraag, maar die markt is niet de best betalende. Wat groeit is de wet- en regelgeving en de macht van maatschappelijke organisaties en de retail. V-Focus-columnist en varkensarts Rick Janssen besprak met jonge varkenshouders de vraag: wel of niet doorgaan met het varkensbedrijf?

Het antwoord op de vraag ligt volgens Janssen niet in het krijgen van perspectief van de overheid, niet in de stabiliteit van de prijzen en niet in de verandering van het mondiale consumptiepatroon, noch in het consumptiepatroon in de directe afzetomgeving. Het antwoord op de vraag ligt 100 procent bij de ondernemer zelf. Heeft hij of zij zoveel passie voor het houden van varkens, dat hij of zij bereid is het bedrijf doorlopend aan te passen aan de regionale omstandigheden, de veranderende markt en aan nieuwe regels? Als je daarvoor elke ochtend de stal in wil, dan is er perspectief. Je moet wel een rasechte optimist zijn als je er vasthoudend van overtuigd blijft dat jouw bedrijf elke tegenslag doorstaat en er uiteindelijk beter uitkomt. Die tegenslagen blijven namelijk gegarandeerd komen.

De eerste vraag die we zouden moeten stellen aan een gedoodverfde bedrijfsopvolger moet niet over het bedrijf of de sector gaan. Niet of de markt wel perspectief biedt, niet of intensieve veehouderij wel past in de omgeving en niet of het bedrijf wel toekomstbestendig is. Of je een optimist bent die onvermoeid door wil zoeken tot een nieuwe weg gevonden is, dat is de eerste vraag aan elke gedoodverfde overnamekandidaat. Deze vraag is bovendien veel makkelijker te beantwoorden dan alle vragen over het bedrijf en de markt, want het antwoord komt rechtstreeks uit je hart. Zeker als je weet dat wat je gaat doen niet makkelijk zal worden.

Over de auteur: Wilbert Beerling
Wilbert Beerling groeide op een melkveebedrijf op. Sinds 2011 werkt Wilbert bij AgriMedia waar hij nu zorg draagt voor de samenstelling van de vakbladen V-Focus...
Deel dit bericht: Facebook Twitter LinkedIn

V-focus Nieuwsbrief

Nieuwsbrief Wil je ook de nieuwsbrief ontvangen en op de hoogte blijven?