Consument tast in duister bij herkomst ei

Uit V-focus nummer 5 - oktober 2011 - Judith Waninge - Onderzoek

Transparantie kan de consument overtuigen van de goede kwaliteit van de producten die de veehouderij aflevert. Maar hoe belangrijk is die transparantie? V-focus onderzocht hoe transparant de eiersector is door op zoek te gaan naar de leverancier van een ei. Dat lijkt gemakkelijk – elk ei is immers voorzien van het unieke nummer van het pluimveebedrijf waar het geproduceerd is – maar de werkelijkheid blijkt anders.

Dat de Nederlandse samenleving transparantie belangrijk vindt, blijkt wel uit de Nota Dieren­welzijn waarin is opgenomen dat uiterlijk in 2015 de productiewijze van alle landbouwbedrijven transparant moet zijn. Uit een onderzoek uitgevoerd door Elvi van Wijk-Jansen van LEI Wageningen blijkt dat 58 procent van de burgers zich weleens heeft verdiept in de herkomst van levensmiddelen via een stalbezoek, via een webcam in de stal of recreatieve activiteiten zoals boerengolf of een feestje op het boerenbedrijf. Van Wijk-Jansen enquêteerde ruim duizend burgers en co...

Verder lezen?
Log in of maak eerst een gratis V-focus-account ❯❯
Inloggen met uw V-focus-account:

Wachtwoord vergeten? | Meld een probleem

Delen via: